donderdag 9 juli 2020

Te weinig openbare toiletten in Brabant – Ine Meeuwis

Het is al vaker geconstateerd, maar door de huidige Corona-crisis komt het nog duidelijker naar voren: In Brabant is er een groot tekort aan openbare toiletten. Waar eerder al de Toiletalliantie (een samenwerking van 16 maatschappelijke organisaties, o.a. KBO-PCOB en Maag Lever Darm Stichting) opriep om hier iets aan te doen, is het nu de politiek die de boodschap overneemt. D66 Brabant en 50PLUS stellen vragen aan het College van Gedeputeerde Staten over het plaatsten van extra toiletten. “Met name langs fietsroutes is het tekort een probleem,” aldus Ine Meeuwis namens D66. “En nu we door Corona meer gaan fietsen, wordt de noodzaak alleen maar groter.”

Via waarkaniknaardewc.nl riepen onlangs Fietsersbond, wielersportunie NTFU en het Landelijk Fietsplatform de overheid op om snel meer toiletten te plaatsen om zo met name fietsers een sanitaire stop te gunnen. Zeker omdat vanwege de corona-maatregelen sanitaire stops nog schaarser zijn geworden dan ze al waren.

Met de vakantie voor de deur is de verwachting dat vele Nederlanders er dit jaar in eigen land op uit trekken. Een fietsvakantie in Brabant is dan ook een optie die velen zullen overwegen. Brabant is immers de fietsprovincie bij uitstek. De Van Gogh-fietsroute werd al eens uitgeroepen tot Europese fietsroute van het jaar. Als de toeristen thuis blijven omdat ze zich niet comfortabel voelen op de fiets zal dit ook economisch een impact hebben op Brabant.

(hoge) nood

Meeuwis stelt dan ook voor om van de (hoge) nood een deugd te maken. “Er zijn helaas veel festivals die niet door kunnen gaan in Brabant. Laten we als provincie de toiletten huren die nu in opslag staan voor deze feesten en plaatsen langs de fietspaden. Dan slaan we twee vliegen in een klap.”

De schriftelijke vragen:

Betreft:

Openbare toiletten langs (provinciale) fietspaden

Geacht College,

De Rijksoverheid voert campagne om mensen te stimuleren om in eigen land op vakantie te gaan. En vanwege Corona pakken veel mensen momenteel liever de fiets in plaats van het openbaar vervoer of de eigen auto. Omdat ze dat veiliger vinden bijvoorbeeld, of omdat ze nog niet naar de sportschool of het zwembad durven.

Fietsen is sowieso een gezonde activiteit; we moeten met z’n allen meer bewegen. Fietsen is uitstekend voor lichaam én geest. En omdat fietsen een laagdrempelige manier van bewegen is, is het geschikt voor de meeste mensen. Fietsen is goed om te ontspannen en helpt tegen stress, zorgt ervoor dat je beter slaapt en helpt tegen overgewicht. En fietsen is een sociale bezigheid. Door te fietsen krijg je het gevoel van vrijheid. Als je fietst ben je buiten in de natuur. Vandaar dat wij (blijven) pleiten voor meer (snel-)fietspaden.

Maar, het tekort aan toiletten onderweg is een reden voor mensen om tóch niet te bewegen of niet op fietsvakantie in eigen land te gaan.

Brabant is de fietsprovincie bij uitstek. De Van Gogh-fietsroute werd al eens uitgeroepen tot Europese fietsroute van het jaar. We trekken daarmee nationale en internationale bezoekers naar Brabant. De Van-Gogh fietsroute biedt namelijk een unieke gelegenheid om onze prachtige provincie te ontdekken. En dus heeft het ontbreken van toiletten ook economisch impact op Brabant.

Via waarkaniknaardewc.nl riepen onlangs Fietsersbond, wielersportunie NTFU, Fietsplatform en de Toiletalliantie (waarin 16(!) samenwerkende maatschappelijke organisaties, o.a. KBO-PCOB en Maag Lever Darm Stichting), de overheid op om snel meer toiletten te plaatsen om zo met name fietser een sanitaire stop te gunnen. Zeker omdat vanwege de corona-maatregelen sanitaire stops nog schaarser zijn geworden dan ze al waren.

De Toiletalliantie maakt zich overigens al jaren sterk voor meer openbare toiletten. Mede namens de miljoenen mensen met buik- of blaasklachten in Nederland. “Nederland heeft veel te weinig openbare toiletten. Zeker voor vrouwen’’, zegt I.Thonon van de Toiletalliantie.

Even naar binnen bij een restaurant als je toch hoognodig naar de wc moet tijdens een fietstocht? Het is door het coronavirus nóg lastiger geworden. En dus zou er langs elke Brabantse fietsroute een mobiel toilet moeten zijn. Ook restaurants die het wel goed vinden, kunnen nu niet zomaar iedereen toelaten. Het zou mooi zijn als er (mobiele) toiletten worden neergezet op verschillende punten langs populaire fietsroutes. Want er zijn mensen die nu thuisblijven, omdat ze niet zeker weten of ze naar de wc kunnen. Sommigen liggen er echt wakker van. Zij vragen zich af: moet ik wel gaan fietsen als er geen sanitaire stop mogelijk is?

Dat brengt ons op de volgende vragen:

– Vindt u het, net als de 16 samenwerkende organisaties in de Toiletalliantie en wij, jammer, dat mensen niet de fiets pakken vanwege een tekort aan openbare toiletten?

– Zou het College, net als wij, graag meer openbare toiletten zien, op veel meer plekken? Juist nu?

– Als er tot minstens september geen grote evenementen (o.a. festivals) zijn, en er dus veel mobiele toiletten en toiletwagens in de opslag staan, bent u dan bereid om deze toiletten te gaan huren en neer te zetten bij fietsknooppunten bij provinciale fietspaden?

Met vriendelijke groet,

Namens

D66 Noord-Brabant,                                                   50PLUS

Ine Meeuwis                                                                 Jan Frans Brouwers