Vragen Nachtnet

D66 wil duidelijkheid over ‘Nachtnet’

D66 Brabant wil opheldering over het stuklopen van de onderhandelingen over de nachttrein in Brabant. De NS wil volgend jaar op vrijdag en zaterdag alleen nog tot 2.00 uur nachttreinen laten rijden. Nu is dat beide dagen nog tot 4.00 uur. D66 wil daarom weten hoe die onderhandelingen gegaan zijn en waarom er geen overeenstemming bereikt is om door te gaan met de nachtelijke ritten na 2.00 uur.

D66 vindt dat in een bruisende provincie als Brabant inwoners zo gemakkelijk mogelijk moeten kunnen reizen, ook in de nachtelijke uren. Statenlid Suat Kutlu: “We missen in het bericht van de provincie aan Provinciale Staten de gedrevenheid bij provincie en NS om de behoeften van de nachtelijke en vroege reiziger in Brabant te achterhalen en ze vervolgens te helpen met passend openbaar vervoer. We missen de noodzakelijke reizigersinformatie en de inhoud van de onderhandelingen tussen NS en Provincie. Vandaar dat we met vragen over het nachtnet blijven zitten.”

D66 heeft daarom schriftelijke vragen aan het college gesteld. Zo geeft het bericht van de provincie bijvoorbeeld niet aan of er met de NS is onderhandeld over verlenging van de dienstregeling van 2:00 uur ’s-nachts naar 3:00 uur i.p.v. de huidige 4:00 uur. Ook vraagt D66 zich af of er onderzocht is of er bij de reizigers in het weekend behoefte is aan vroegere treinen in de dienstregeling en hoe dat financiële plaatje er dan uit zou zien.

Door: Suat Kutlu
Datum vragen: 4 februari 2015