Vragen inzake privileges voor E-rijders

Naar aanleiding van het artikel ‘Je bent gek als je hier benzine rijdt’ in o.a. AD en ED d.d. 2/12/17, waarin wordt toegelicht hoe het komt dat er nergens zoveel elektrische auto’s rijden als in Noorwegen, lijkt het de Statenfracties van VVD en D66 een goed idee om ook in Brabant via privileges voor E-rijders het elektrisch rijden te stimuleren.
Zeker nu blijkt uit de eerste Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB (nos.nl 4/12/17) dat elektrisch rijden bij veel Nederlanders interesse wekt, maar de opmars ervan te langzaam gaat, gezien de kabinetswens om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen in Nederland.
In Noorwegen zorgde de beslissing, dat elektrische auto’s over de vrije busbaan mochten, voor de grote doorbraak in de verkoop van elektrische auto’s. Rijden over de busbaan werd er zelfs zo populair dat bussen niet meer op tijd reden. Nu is op de Noorse busbaan alleen toegang voor elektrische auto’s met minstens twee inzittenden (carpoolen).
D66 en VVD hebben daarom vragen aan GS gesteld.

Door: Ine Meeuwis en Peter Portheine (VVD)
Datum vragen: 5 december 2017
Datum antwoorden: 16 januari 2018