Brabant Asbestvrij!

D66 wil alle asbestdaken in de Brabantse gemeenten zo snel mogelijk verwijderen. Dat is beter voor de gezondheid van onze inwoners en het kan zeer hoge kosten in de toekomst voorkomen.

De vezels van asbest veroorzaken longkanker. Ze komen vrij door boren en zagen in asbest, maar ook bij brand. Als een gebouw met asbestdak afbrandt, moet de omgeving worden afgezet en schoongemaakt. Dit is heel vervelend voor de mensen die daar wonen en voor bedrijven die enkele dagen onbereikbaar zijn. Bovendien zijn de kosten zo hoog, dat de eigenaar van het afgebrande pand vaak failliet gaat. De gemeente draait op voor de resterende kosten.

D66 wil dit voorkomen door nu actie te ondernemen. Door per gemeente alle daken met asbest in beeld te krijgen kan de gemeente actief in gesprek gaan met de eigenaren. De kan er ook samen worden gekeken naar de eventuele kosten van het verwijderen. D66 is voorstander van het gratis inleveren van dit materiaal. Zo zorgen we samen voor een gezonde omgeving in Brabant.

D66 krijgt het voor elkaar.

Gepubliceerd op 06-03-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018