donderdag 5 november 2009

Ondergronds transport Slim, veilig en leefbaar

D66 is haar campagne voor de provinciale statenverkiezingen op 3 februari 2007 gestart met een bezoek aan de Buisleidingenstraat bij het Hollands Diep. Het was een fascinerend bezoek waarbij we bijzondere dingen hebben gezien en veel geleerd hebben.
Zo kwamen we er achter dat de provincie Noord-Brabant een zetel heeft in het bestuur van de Stichting Buisleidingenstraat en dat de capaciteit slechts voor 25% benut wordt. Het bleek een beetje een vergeten mogelijkheid te zijn. Met zoveel problemen op het gebied van mobiliteit en zo'n geweldige oplossing onder de grond en voor de deur leek het ons niet meer dan logisch aandacht aan die onbenutte mogelijkheden te besteden.
Het komt er op neer dat we een geweldig milieuvriendelijk en veilig transportsysteem hebben en toch 75% ongebruikt laten liggen!! In plaats daarvan stoppen we de wegen vol met vrachtverkeer en koersen we af op een verkeersinfarct.
D66 Noord-Brabant hoopt met deze notitie PS, GS en vele anderen te kunnen inspireren dit buisleidingenstelsel beter en intensiever te gebruiken. Uiteindelijk is de provincie direct betrokken bij de Buisleidingenstraat en heeft daar dus ook een taak in te vervullen.
En wellicht, het is altijd goed toekomstdromen te koesteren, kan het stelsel zelfs nog uitgebreid worden: in het streekplan zijn de trajecten al ingetekend en gemeenten moeten daar rekening mee houden in hun bestemmingsplannen.

D66 Noord-Brabant hoopt met deze notitie een bijdrage te leveren aan een intensiever gebruik van multimodale mogelijkheden.

Marusjka Lestrade-Brouwer
fractievoorzitter D66 Noord-Brabant