vrijdag 22 januari 2021

Interpellatiedebat : uitbereiding Varkenshouder Peelweg Zeeland – Janneke van Kessel

De uitbereiding van een varkensstal met 3000 varkens in een gebied dat al zo veel overlast kent, denk daarbij aan fijnstofuitstoot en geuroverlast, zeker nu er al meerdere onderzoeken lopen naar de staat van de luchtkwaliteit in Brabant.  Dat klinkt toch niet als een goed idee.

We zijn ons als provincie bv d.m.v. de omgevingsvisie hard aan het inzetten om de luchtkwaliteit en leefomgeving van onze inwoners te verbeteren. Uit principe moeten we dit soort ontwikkelingen met een negatieve impact op de omgeving niet willen. De provincie kan haar gronden ook ten behoeve van meer natuurvriendelijke manieren inzetten, gezien de vele uitdagingen op het gebied van klimaat, waterhuishouding en biodiversiteit.

D66 vindt de vragen vanuit de PvdA zeer terecht en wij sluiten ons daar ook bij aan. Het zijn zeer belangrijke beslissingen die ook thuishoren in de statenzaal. Het is voor ons altijd een afweging waarbij gezondheid voorop moet staan. Gezondheid van álle Brabanders. En volgens ons wordt die gezondheid het best gediend met ruimte voor robuuste natuur waar dat kan.