donderdag 21 januari 2021

Gedrag gedeputeerde De Bie ongeloofwaardig.

Morgenvroeg is er op verzoek van meerdere fracties een duidingsdebat. Dit gaat uiteraard over de nieuwe en op zijn minst ‘aparte’ situatie die nu in de Brabantse Staten is ontstaan. In een tijdsbestek van nog geen week zijn er meer ontwikkelingen in de coalitie, dan normaal gesproken in een hele periode het geval is. Maar helaas is de boel er niet duidelijker op geworden. D66 zal morgen het debat scherp voeren en zal daarbij goed overwegen welke middelen er in het debat worden ingezet.

De fractie overweegt dan ook een motie van afkeuring in te zetten tegen de gedeputeerde die altijd stellig heeft beweerd dat “Brabant is Brabant” zijn positie legitimeert. Steun voor dit mantra is hij echter verloren. Zijn eigen fractie is inmiddels opgesplitst en verdeeld, een zetel blijft leeg en bericht openlijk over steun aan de landelijke lijn. De Bie zelf versterkte de tweespalt door vorige week op een landelijke ledenvergadering van Forum voor Democratie als gedeputeerde uit Brabant op te treden.

D66 hoopt dat er na het debat van morgen meer duidelijkheid komt voor de inwoners van onze provincie. “Brabant heeft recht op een stabiel bestuur dat respect en fatsoen uitstraalt”, aldus fractievoorzitter Ine Meeuwis.