donderdag 8 februari 2018

D66 doet mee in een recordaantal gemeenten

Bij de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart, kunnen in vier van de vijf Brabantse gemeenten, kiezers op een lokale D66-er stemmen. In 46 gemeenten waar verkiezingen plaatsvinden, doet de partij zelfstandig mee of als onderdeel van een progressieve lijst. Dat zijn er acht meer dan in 2014.

Uitbreiding
In Goirle, Dongen, Zundert, Gilze-Rijen, Moerdijk, Grave, Bladel en Son en Breugel komt de partij voor het eerst met een eigen lijst uit. Een oproep om zelfstandig deel te nemen is vier jaar terug ontstaan. Kiezers spraken destijds hun teleurstelling uit dat er in hun gemeente niet progressief gestemd kon worden. Volgens D66 Brabant voorzitter Bas Werker staan actieve leden aan de basis van de uitbreiding waardoor in meer gemeenten wordt meegedaan. D66-leden hebben, met hulp van hun afdelingsbestuur, buurgemeenten en regio Brabant, hard gewerkt. Met meer raadskandidaten, progressieve verkiezingsprogramma’s en langere lijsten is deelname aan GR2018 succesvol verlopen.

Ledengroei
D66-Brabant heeft ruim 2600 leden. Dat is 11 procent meer dan in 2016. Het is in lijn met de landelijke groei van gemiddeld 10 procent. Die ledengroei laat zien dat er steeds meer mensen zijn die zich verwant voelen met het gedachtengoed van D66. “Met een positief geluid bereiken we steeds meer mensen. Daarom kijken we met veel vertrouwen uit naar de gemeenteraadsverkiezingen en gaan we uit van een goed resultaat in alle gemeenten waar we mee doen”, aldus Werker.