vrijdag 21 mei 2021

Bijdrage duidingsdebat 21-5 – Ine Meeuwis

Voorzitter,

We hebben als D66 nooit begrepen waarom de VVD vorig jaar het risico wilde nemen om een brede midden-coalitie van VVD, CDA, D66, GL en PvdA in te ruilen voor een centrum-rechtse coalitie met de populistische FvD. Min of meer gedwongen door het CDA. Dat zeiden we in januari ook al, bij het vorige duidingsdebat.

D66 is daarom blij dat eerst de VVD en daarna het CDA het vertrouwen nu hebben opgezegd in Forum en de onverstandige coalitie nu beƫindigen. We moeten nu gaan kijken naar een brede, stabiele midden coalitie die de belangrijkste uitdagingen van deze periode aanpakt. Zoals herstel uit de coronacrisis, de energietransitie, wonen, cultuur, natuur, verdroging en gezondheid, iedereen moet mee kunnen doen, kansen voor iedereen.

D66 is bereid om te gaan kijken naar een nieuwe samenstelling van het college. Het experiment over rechts is mislukt, dus nu moet er een progressievere draai aan gegeven worden en wij denken dat er een verkenner nodig is die kan onderzoeken, in alle rust, dat er een zo breed mogelijk college komt. Waarbij wat ons betreft een voorkeur is om te kijken of SP, GL, PvdA, VVD, CDA en D66 uiteraard daarvoor in aanmerking komen.

Verbinden is de opdracht. En dat moet in Brabant lukken, want samenwerken zit in onze genen. We doen het samen.