vrijdag 22 januari 2021

Afscheidswoord aan Eric Logister

Beste Eric,

We gaan jou en jouw deskundigheid enorm missen. Niet alleen in onze D66-fractie. De Staten moeten ook een prima voorzitter van de commissie Sturen & Verantwoorden missen. Ook was jij actief namens de Staten van Brabant als lid van de Programmaraad van de Zuidelijke Rekenkamer.

Hoewel je uiteindelijk slechts een kleine 2 jaar in Provinciale Staten hebt gezeten Eric, ben je in die tijd voor ons van groot belang geweest. Met jouw ruime politieke ervaring als wethouder in Den Bosch en daarvoor als raadslid in Tilburg had jij een prima gevoel voor politieke verhoudingen. Je was een fractiegenoot die ons scherp hield!

Wat waren we blij als D66 fractie om na de verkiezingen van 2019 een ervaren politicus in ons team erbij te krijgen. Jouw netwerk in politiek Brabant was meteen van nut en je maatschappelijke betrokkenheid liet je merken vanaf dag 1.

Bij de portefeuilleverdeling pakte je meteen een paar stevige gebieden, zoals Financien en Economie en arbeidsmarkt. In de fractie waren we onder de indruk van je strategisch inzicht en je dienstbare rol in het team. Als er ergens gaten vielen, liep jij ze dicht.

Naast de inhoudelijke onderwerpen, stond bij jou ook de politieke houding hoog aangeschreven: je vindt transparantie en integriteit van de politiek heel belangrijk en je wilde je altijd correct verantwoorden naar leden en kiezers.

Ook wilde je graag op pad in Brabant, contact met organisaties en inwoners, het liefst geconcentreerd op vrijdag. Je vond het vreselijk dat diverse uitnodigingen en activiteiten voor Statenleden op andere dagen plaatsvonden, omdat we slechts parttime politici zijn. Helaas is in corona tijd het aantal bezoeken zeer beperkt gebleven, tot jouw grote spijt

Het kwam voor ons als een verrassing dat jij wethouder in Oisterwijk zou worden. Terwijl we daar misschien toch wel rekening mee hadden kunnen houden, na de succesvolle herindelingsverkiezingen van november. D66 deed in Oisterwijk voor het eerst weer mee met een eigen lijst en behaalde meteen 2 zetels. Super goed. En ook fijn voor jou, dat je – als het goed is – daar wethouder kunt zijn tot minstens de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. Dat ook jij, net als vorige maand Liesbeth, heel snel beëdigd moest worden (in het geval van Oisterwijk vanwege de herindeling) werden wij in de fractie toch weer overrompeld door die snelheid. Die zagen we niet aankomen. En jouw baas in Utrecht ook niet, heb ik begrepen.

Het slechte nieuws voor onze D66-fractie Brabant, is het goede nieuws voor Oisterwijk: je gaat daar als wethouder de belangrijke portefeuille Ruimte invullen en je dus bezighouden met o.a. duurzaamheid en wonen. De fraaie dorpen in deze gemeente en de prachtige natuur zijn op voorhand al de parels in jouw werkterrein.

Na Loon op Zand, Sprang-Capelle, Tilburg, Den Bosch, Chaam, zul je ongetwijfeld ook in Oisterwijk je draai vinden. Je bent weliswaar in Limburg geboren, maar je weet inmiddels allang hoe goed het leven in Brabant is. Want voordat jouw politieke carrière begon, ben je opgeleid aan de KMA in Breda en twintig jaar lang beroepsmilitair geweest. Je hebt geleerd het vaderland te dienen   en de inwoners te beschermen.

Natuurlijk is je periode als Statenlid een stuk korter geworden dan we verwachtten. Desondanks zal bij velen duidelijk zijn dat je volop aandacht hebt gegeven aan bijvoorbeeld de MBO’ers, de gouden handjes van de Brabantse economie, en aan de circulaire economie. We waren met jou trots op het binnenhalen van de motie Gouden Cirkel.

We hebben alle vertrouwen dat je als dienaar van de publieke zaak in het fraaie Oisterwijk ook zult slagen. Met dank voor jouw bijdrage in Provinciale Staten en aan het D66 team, salueren we naar jou. We wensen je alle goeds voor de toekomst, samen met Marie-Louise, je kinderen en bonuskinderen.

Eric, hartelijk dank en tot ziens!