vrijdag 22 november 2019

Eric Logister over het actieplan arbeidsmarkt

Voorzitter, een mooi rapport met mooie aanbevelingen als bouwstenen voor actieplan arbeidsmarkt. Mooie aanknopingspunten om stappen te nemen om onze jonge studenten te behouden voor Brabant!

Vandaag kunnen we het lezen in BN de stem: Experts waarschuwen: er komen krappe tijden aan op de arbeidsmarkt. Er zijn niet te weinig banen, maar te weinig mensen. In de krant vandaag aandacht voor mensen in het onderwijs, mensen in de zorg, mensen bij de politie en de roe voor tijdige actie.

Een battle for talent.

Niet alleen het talent waar sprake van is in dit rapport: de hoger opgeleide. Maar ook de battle for talent voor de studente mechatronica op het Summa College in Eindhoven die de komende jaren de gerobotiseerde productiestraten zal ontwerpen en onderhouden. Voor de student maatschappelijke zorg op Vitalis in Breda, die dag in dag uit onze ouderen zal begeleiden in hun oude dag. Voor de student onderwijsassistent en pedagogisch werker aan koning Willem I College in Den Bosch die de komende jaren het verschil gaat maken voor onze kinderen op een Integraal KindCentrum. En voor de studente orde en veiligheid, die gaat bijdragen aan ons gevoel van veiligheid. Het is november en het seizoen van open dagen op de Mbo’s is weer begonnen! En dan verdient het hier de opmerking dat als we het hebben over de battle for talent we ook het talent van de Mbo’s bedoelen.

Daarmee bedoelt D66 ook het talent dat na een mbo-opleiding en werk, nu in de schoolbanken zit om een hbo-diploma te behalen. Daarom een vraag aan gedeputeerde: Hoe kunnen we dit mooi inzichtelijke rapport combineren met andere inzichten zoals:

1. De Brabantkennis longread “wat is er aan de rand” waarbij de twee werelden MBO-HBO en de tweedeling voor wat betreft gain en drain in stad en dorp mooi staat beschreven. En gaan we deze inzichten opnemen in het actieplan arbeidsmarkt.
2. Waar is het perspectief leven lang leren: hoe gaan we om met HBO en WO studenten die tijdens een baan studeren. Hoe zijn we met dit onderwerp connecting en staying connected?
3. Hoe gaan we ervoor zorgen dat we dversiteit omarmen en iedereen die wil bijdragen aan onze economie en maatschappij alle ruimte en kansen geven om hun droom hier in Brabant na te jagen.

Voorzitter, ik kijk uit naar het actieplan arbeidsmarkt.